Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Guatemala: Lago de Atitlan

Hola,
voor de laatste keer een berichtje vanuit Guatemala! Na 4 weken in dit schitterende land vertrekken we morgen om 04.00 uur richting Copan, Honduras.

Afgelopen vrijdag hadden we onze laatste schooldag bij La Cooperacion. In plaats van les bezochten we samen met onze lerassen het dorpje San Andres, wat een half uur rijden in een chickenbus buiten Antigua ligt. In San Andres geloven de mensen, naast het katholieke geloof, in San Simon. In een tempel in het dorpje worden offers gebracht en gunsten gevraagd aan San Simon. San Simon is fysiek aanwezig in de tempel in de vorm van een, op een altaar geplaatste, pop. De mensen brengen hem offers als rum, Coca- Cola, rijst en suiker in ruil voor een goede gezondheid of economische voorspoed. De rum en cola worden zo in zijn mond gegoten en de overige etenswaren worden voor de tempel verbrand. Erg indrukwekkend. Ook kunnen de mensen door middel van het branden van verschillende kleuren kaarsen om gunsten vragen. Een rode kaars staat bijvoorbeeld voor geluk in de liefde, wit voor een goede gezondheid, blauw voor een goede reis en een zwarte kaars betekent dat je iemand iets slechts toewenst (?).

Vrijdagavond onze laatste avond in Antigua doorgebracht met Kate en Jason en zaterdag om 07.00 uur in de bus gestapt richting Panajachel om vanuit daar de boot te pakken richting San Marcos aan het Lago de Atitlan. We hadden op aanraden van een paar Canadezen een hotel gereserveerd met een kamer met uitzicht op het meer, boven budget natuurlijk maar de meegenomen flessen wijn (Pampas, de best- buy van de Dirk vd Broek) moesten dat weer compenseren. Hotel Aaculaax was nog mooier dan op de site! Onze kamer, Cascade, had een topuitzicht op het meer en de vulkanen en was bovendien om een rots heen gebouwd. Echt briljant! De afgelopen dagen hebben we dan ook helemaal niets gedaan, behalve superlekker eten, beetje lezen en monopolieen en veel slapen. San Marcos zelf is wel een beetje een wonderlijk dorpje. Dit dorp schijnt namelijk een bijzondere spirituele energie te hebben waardoor het er wemelt van de overjarige hippies en andere treehuggers, zoals onze Engelse vrienden hippies noemen. Op elke hoek van de straat vind je wel een holistische centrum, kun je meditatie- en reiki cursussen volgen of staat er iemand met een paarse bontmuts op een trommeltje te trommelen. Even omschakelen dus. Spirituele energie opgedaan of niet, wij hebben na een paar dagen heerlijk relaxen wel weer zin om verder te reizen!

Vanmiddag zijn we weer in Antigua aangekomen om vannacht door te reizen naar Honduras om naar de tempels van Copan te gaan. Na Copan reizen we door naar de Bay Islands om daar even wat stranddaagjes mee te pakken. Nou, dat was de globale planning, we gaan even wat foto´s op de site zetten Lago de Atitlan. Oh, de Galapagos hebben we geboekt! Van 4 t/m 8 juni zitten we 5 dagen op de Encantada voor een 'cruise' langs de zuidelijke eilanden!