Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Peru - Nazca & Huacachina

Vandaag is het 27 mei dus we zijnop de kop af5 maanden aan het reizen vandaag, dit betekent helaas ook dat we nog precies één maand te gaan hebben, ai! Deze wetenschapzorgt er dan weer wel voor dat we nog bewuster aan het genieten zijn van deze vrijheid en van de beste beslissing die we hadden kunnen nemen!

Gisteravond zijn we in Lima aangekomen, de hoofdstad van Peru. Hoofdsteden zijn tot nu toe niet onze meest favoriete bestemmingen (Buenos Aires niet meegerekend natuurlijk) en Lima lijkt daarop geen uitzondering. Groot, druk en veel smog. We hebben een hotelletje genomen in de wijk Miraflores;de meestveilige wijk volgens de Footprint. En vandaag hebben we1 dagje ingepland voor de noodzakelijke klusjes - was, foto´s branden, bustickets kopen - morgen gaan we weer door.

Maar goed, ons vorige verhaal eindigde in Nazca waar we afgelopendonderdag zijn aangekomen na een nachtbus uit Cuzco. Prima reis gehad weer met busmaatschappij Cruz del Sur; spelletje Bingo gespeeld in de bus (met als prijs een retourtje Cuzco - dat schiet lekker op..) en daarna een warme maaltijd en een glaasje Inca Cola -mierzoet fluoriserend geel drankje - voor het slapen gaan. Gerben voelde zich inmiddels weer wat beter gelukkig.

Om 08.00 uur kwamen we aan in Nazca om vervolgens het gebruikelijke ritueel te ondergaan wanneer een bus met lading Gringo´s ergens aankomt; minstens 10 mannetjes die aan je beginnen te trekken om ons in hun hostel, taxi, tourtje oid te krijgen. Dat gaat toch niet echt wennen.We hebbeningecheckt in the Walk On Inn (erg basic maar wel ok). Nazca is niet een erg bijzonder mooi dorpje maar is beroemd om de tientallen Nazca- lijnen die iets buiten het dorp liggen. Deze geogliefen, enorme tekeningen in het zand van dieren en figuren, zijn duizenden jaren oud en blijven intact doordat het gebied rond Nazcaéén van de droogste gebieden ter wereld is (half uurtje regen per 2 jaar) en het bijna altijd windstil is.De tekeningen zijn vervaardigd door de Nazca indianen maar over het hoe en waarom is nog steeds onduidelijkheid.
De lijnen zijn het best te bekijken vanuit de lucht, en dat doen de meeste mensen dus ook. Wij niet.. De vliegtuigjes staan er niet om bekend dat ze heel veilig zijn (vorige maand zijn er nog 5 fransen verongelukt) dus we vonden de uitzichttoren - en het kopen van een aantal ansichtkaarten - een prima alternatief. Vanuit de toren hebben we 3 figuren gezien, de handen, de boom en de leguaan, echt heel bijzonder.

Na 1 nachtje Nazca hebben we de bus gepakt via Ica naar Huacachina, een ritje van 2,5 uur over de Panamericana. Huacachina is een dorpje van niets, een soort oase midden in de woestijn, maar op zeeniveau dus lekker warm! Er wonen zo´n 30 mensen in het dorp en er zijn een aantal resortjes en restaurantjes, dat is het. Niels en Charlotte (NLs stel ontmoet in Puerto Natales, Chili) hadden voor ons een kamer vrijgehouden in Hostal Curasi met zwembad! Erg lekker om na bijna 5 weken op minstens 3000 mtr vertoefd te hebben, even op te warmenbij een zwembadje. De afgelopen dagen hebben we doorgebracht met klaverjassen, hartenjagen, boerenbridgen en shithead (ons nieuwste kaartspel) op bedjes bij het zwembad, erg relaxed! Omdat Huacachina ingeklemd ligt tussen enorme zandduinen hebben we ook nog een middag gesandboard - dat klinkt spectaculairder dan het is: op je buik van een duin naar beneden sjezen. Maar het was wel erg leuk!Ook onderdeel van de tour was dat we in een sandbuggie door de duinen crossten - die best hoog zijn - dus dit had wel wat weg van een achtbaan.

Nu zijn we dus in Lima, N&C zijn doorgegaan naar het noorden van Peru, en wij gaan morgen door naar Huaraz in de Cordillera Blanca, de bergen weer in dus. We hebben op aanraden van een Australisch stel voor 4 nachtjes een mountainlodge geboekt in the middle of nowhere, ruim een half uur buiten Huaraz(http://www.thelazydoginn.com/). Vanuit de lodge gaan we met z´n tweeen dagwandelingen makenom vervolgens terug te keren naar een kamer met openhaard! Wezullen zo dus even moeten shoppen in een van die megamalls hierom wat flesjes wijn in te slaan.

Hasta luego!

Johnny en Anita

Wat doen jullie een leuke dingen zeg... Wij missen onze kaartpartners nu al.

Tot de negende!!

Eon & Chantell

hey guys!

Glad to see you're still playing cabeza de kaka ;) Just finished our Machu Picchu trip - heel lekker! Look out for some photos in the next couple of days.

Will try to make it in Lima on the 2nd - will let you know.

Cheers!
E&C