Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Ecuador - Galapagos

Hola, daar zijn we weer! We zitten een behoorlijk stukje noordelijker sinds ons laatste berichtje, in Quito welteverstaan.
Ok, waar waren we gebleven... De Galapagos!! 4 maanden geleden geboekt via reisbureau happygringo en nu was het dan eindelijk zover.. Eerst van Lima naar Guayaquil gevlogen, nachtje gebleven en toen woensdag vanuit Guayaquil met AeroGal naar Baltra gevlogen.
De Galapagos- eilandenliggen ter hoogte van de evenaar bijna 1.000 kmuit de kust van Ecuador en behoren staatskundig tot dit land. Door de afgelegen liggingzijn de eilandenmaar zeer spaarzaam door dieren vanaf het vasteland gekoloniseerd, waarbij de dieren die in de loop der tijd nu en dan verspreid arriveerden verder onafhankelijk van hun soortgenoten op het vasteland zijn geevolueerd.Hierdoor zijneen aantal bijzonderedingen ontstaan: een aantal vogels verloor het vermogen tot vliegen, zeeleguanen ontwikkelden aanpassingen om onder water te kunnen zwemmen, en de landschildpadden groeiden tot enorme omvang uit.

In het vliegtuig zaten we toevallig naast Vicky (Engelse, 32), één van de andere 10 passagiers op onze boot, de Encantada. Op Baltra aangekomen was het wel even wennen om al die andere honderden toeristen te zien die met grote naamstickers en/of buttons op hun shirt op zoek gingen naar hun gids. Demonstratief hebben wij onze naamstickers in onze rugtas laten zitten.Ons groepje(behalve Vicky nog een gezin uit de VS en een Canadees/Amerikaans gezin) was prima. Na aankomst zijn we in een bus en boot gestapt naar het eiland Santa Cruz waar het Charles Darwin Station is. Interessant om wat achtergrond info te lezen en de vele schildpadden te bekijken die daar in een soort dierentuin omdestation heen zitten. De schildpadden waren echt enorm in omvang (en oud ook, sommigen waren al meer dan 100 jaar) en trekken zich helemaal niets aan van de fotograferende toeristen die om ze heen staan. De meest beroemde schildpad hier is Lonesome George, de enige nog levende schildpad in zijn soort. Hij is zo'n 80 jaar oud en na zijn dood zal zijn ras zijn uitgestorven. Hij leeft wel met 2 vrouwtjes, Georgina en Georgette(ander ras) maar kan zich niet echt interesseren voor wat 'turtle loving'. Helaas waren we rond de middag bij het DarwinStation en lag George ergens in de schaduw in de struiken, we hebben hem dus niet gezien.

's Avonds om een uurtje of 18.00 konden we aan boord van de Encantada, een rode twee-master. Onze cabin was piepklein maar prima enzelfs met een eigen badkamertje met genoeg heet water om één keer per dag te kunnen douchen. Nadat we kennis hadden gemaakt met de 6-koppige bemanning en de gids, Juan, konden we gaan eten. Ik was vergeten om een tabletje te nemen tegen zeeziekte dus van die eerste maaltijd heb ik niet zoveel meegekregen. 's Nachts hebben we de eerste etappe afgelegd richting eiland Floreana, 8 uur varen vanaf Sta Cruz. Zelfs met een pilletje achter de kiezen was dat wel even wennen- we hebben behoorlijk liggenschommelen in ons bedje. Gerben had echter nergens last van.

Dag 2, 06.00 uur op en na het ontbijt zijn we in de dinky gestapt (de zodiac) om te gaan snorkelen in een baai bij Floreana. Onderweg naar de baai passeerden we al de eerste zeeleeuwen die lagen te zonnen op de rotsen, pinguins (?) en de bluefooted booby - zie foto's. En toen we eenmaal in het water lagen, kwamen 2 zeeleeuwen ook gezellig het water in om met ons te spelen, echt fantastisch. Ook nog een mini- haai gezien van bijna een meter. Daarna hebben we 2 kaarten gepost in de ' brievenbus' op het eiland. De bedoeling is dat de kaarten worden opgepikt door landgenoten en dat dezepersonen de kaarten persoonlijk afleveren op het genoemde adres -geen kaarten uit Amsterdam.

Voor lunch weer aan boord van de Encantada en 's middags nog een keer gesnorkeld, nu bij de Devil's Crown - de mooiste snorkeltrip ooit! Galapagoshaaien van wel 3 mtr lang, zeeleeuwen die nieuwsgierig met ons meespeelden, roggen etc etc.
's Nachts weer lekker liggen schommelen en toen waren we op dag 3 bij het eiland Española. Een wandeling gemaakt na het ontbijt over het eiland waar weer honderden zeeleeuwen lagen te relaxen op het strand. Op de rotsen lagen de zwarte zeeleguanen (deze komen alleen op de Galapagos voor) op te warmen in het zonnetje. Het is echt zo bijzonder dat geen van deze beesten bang zijn voor mensen en dat we dus op een afstand van een meter foto's hebben kunnen maken.
Een paar honderd meter verder het land in zaten tientallen vrouwtjes- albatrossen op hun nest te broeden, terwijl weer een stukje verder een soort natuurlijke runway voor mannetjes- albatrossen was aangelegd - deze beesten gaan op zoek naar eten maar zijn zo zwaar dat ze een waggel- aanloop van een paar honder meter nodig hebben voor ze van een klif springen en zo de lucht in kunnen vliegen, erg grappig om te zien.
's Middags hebben we gerelaxed op Gardner Beach - een wit zandstrand waar weer honderden zeeleeuwen lagen te zonnebaden - we vallen inmiddels in herhaling.

Dag 3 op 4 liggen we in een baai en kunnen we heerlijk slapen. Wijzitten in cabin 6 en slapen zo ongeveer op de motor dus de nachten dat we varen, slapen we niet echt geweldig. Dag 4 varen we overdag en liggen wij met z'n allen heerlijk op het voordek in het zonnetje. De gids staat op de uitkijk voor orka's, walvissen ed en wij lezen een boekje. Het leven is zwaar op de Encantada. Er worden helaas geen grote vissen gespot - het is eigenlijk nog te vroeg in het seizoen - wel dolfijnen, ook leuk.
's Middags liggen we in een baai in Las Lobos, bij het eiland San Cristobal. Na een hele dag bakken, plonzen we met z'n allen vanaf de boot het turquoize water in. Tijdens het snorkelen in de baai zwemmen we een eind op met een enorme schildpad. Later in de middag gaan we met de dinky aan land en worden we opgeschrikt door een ruim 2 mtr groot gestalte dat een vis naast de boot probeert te vangen, ai een black tip - haai. We zien de vin nog een paar keer om de boot cirkelen. Volgens de gids hebben de haaien op de Galapagos zoveel te eten (schildpadden, roggen etc etc) dat ze eigenlijk nooit mensen aanvallen. Ok dan. Maar goed dat we die haai nog niet gezien hadden toen we zo enthousiast van de boot afsprongen eerder die middag.

Dag 5 is alweer onze laatste dag. Voor het ontbijt gaan we nog één keer aan wal bij het eiland Seymour met de dinky om weer heel veel vogels en zeeleeuwen te spotten. Om 09.00 uur worden we gedropt bij Baltra om om 12.00 uur de vlucht te nemen naar Quito via Guayaquil. We hebben 5 topdagen gehad dus op de Galapagos! Zondagavond zijn we aangekomen in Quito en hebben we ingecheckt in de Travelers Inn en samen met Niels en Charlotte, die inmiddels ook in Quito zijn aangekomen, een hapje gegeten. Onze laatste week in Zuid- Amerika is inmiddels ingegaan, raar hoor. Maandag stappen we al op het vliegtuig naar Bonaire voor de broodnodige (?) stranddagen.
Deze week gaan we het lekker rustig aan doen, geen lange busritten meer voor onsmaar wat dagtripjes vanuit Quito naar de evenaar, Cotopaxi, de markt in Otavalo en natuurlijkplannen we dat om de speeldagen van Oranje heen.3-0 allemachtig!!

Ons volgende berichtje waarschijnlijk vanaf Bonaire!!

Ciao!!

Rodney en Melissa

Wauw, wat een gaaf verhaal! Die Glapagos lijken me zoooo indrukwekkend!
Nou, nu gaan we maar voetbal kijken en giraffes zuipen, daaag!!!

Floris

Weer erg mooie foto's. Veel plezier op Bonaire en geniet er nog even lekker van. Hasta pronto