Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Guatemala: Tikal en Semuc Champey

Zo, na een paar dagen back to basic zijn we aangekomen in Antigua, wat een top-stadje, nu al, maar daarover later meer.

Afgelopen zaterdag togen we om 03.00 uur richting naar het Maya tempel complex Tikal om daar de zon boven de tempels en het regenwoud op te zien komen. Na een goeie klim in het pikkedonker zaten we om 04.30 uur bovenop tempel IV zodat we een goed uitzicht zouden moeten hebben. Het zwart van de nacht veranderde in het grijs van de ochtend door hevige mist en dat was het dan helaas. Nou ja, we kopen wel een mooie ansichtkaart van de zonsopgang voor in het foto-album. Sowieso was het fantastisch om heel stil zo hoog op een tempel te zitten en de dieren te horen ontwaken.

Om 06.00 uur stonden we klaar voor een toer door Tikal met een gids (en 44 andere toeristen, tja..) en zagen we de tempels langzaam vanuit de mist opdoemen wat ook erg cool was. Verder heel wat aapjes, toekans en andere beesten gezien in het regenwoud waarin Tikal ligt. Wel eerste minor dag qua gezondheid voor Maaike (maar mag op zich geen naam hebben als je de horror -verhalen van andere reizigers hoort) dus om 11.00 uur zaten we in de bus terug naar Flores.

Maandag zijn we in een mini-busje richting Lanquin vertrokken waar we één van de highlights (volgens de Planet dan) van Guatemala zouden bezoeken; Semuc Champey. Dit zijn baden die ontstaan vanuit de bergen en het water heeft een prachtige turquoise kleur. Onwijs gaaf. Anyway, bekijk de fotos want het is een beetje lastig uit te leggen.

Onze Engelse buren vanuit Flores, Kate en Jason, hadden een hutje voor ons gereserveerd in El Retiro, Lanquin, een soort eco- lodge - fantastisch gelegen in de heuvels en aan een rivier. Erg basic (ook de shared toiletten zijn eco en dat ruikt niet erg fris) en dus veel 'treehuggers' ook, zoals Kate en Jason deze reizigers noemen, maar het uitzicht vanuit je hangmatje en 's avonds het gezamelijke vegetarische 3- gangen diner maakte alles goed. Voor 3 dagen dan, daarna waren we wel weer toe aan iets minder basic.

Bij de dagtrip naar Semuc Champey zat ook een bezoek aan grotten inbegrepen. In een groepje van 10 man alleen in zwemkleding gingen we de grotten in want grote delen van de grotten zijn alleen toegankelijk door te zwemmen. Pikkedonker en met een kaarsje in de hand hebben we in totaal zo'n 700 meter afgelegd. Was erg leuk.

In El Retiro hebben we dankzij de gezamelijke maaltijden aan de lange tafels wel wat mooie avonden gehad met de Engelsen en ook met oa 2 Belgische meisjes; Karen en An. Zij wonen en werken tijdelijk in Antigua en boden zelfs na een aantal Cuba Libres aan dat zij wel een Belgische maaltijd voor ons wilden koken na de reis van Lanquin naar Antigua en dat we (wij en Kate en Jason) ook konden blijven tukken daarna. Erg relaxed en leuk. Gisteravond, na 8 uur mini-bus, hebben we dus heerlijk een voorgerecht met witlof en blauwe kaas (top!), een gebraden kippetje en aardappeltjes met mayonaise naar binnen zitten werken.

Vandaag gaan we Antigua een beetje verkennen en wat klusjes doen, internet, was etc. Antigua ziet er echt fantastisch uit. Pittoreske koloniale huisjes in alle kleuren, gelegen tussen 3 vulkanen die je van alle kanten ziet liggen. Wel toeristisch, dus of dit het echte Guatemala is valt te betwisten maar leuk is het wel. Verder gaan we ons alvast wat orienteren qua talenscholen want aankomende maandag willen we hiermee beginnen. Een dag of 10 les (in de ochtend) en dan het liefst logeren we bij een gastgezin.

Ok, wij gaan lunchen, fijn weekend allemaal.

Nynke en Tony

He reizigers!!
Vanuit een regenachtig Groningen zien jullie foto's er veel te goed uit.
Ik heb ook die kaarsentocht gedaan in Semuc Champey, gaaf he!
Antigua is naast een prima stad om Spaans te leren ook een goede spot om de salsa te leren. Gerben succes!!
Veel plezier,
liefs Nynke en Tony

Joop

Hey Koops en Gerben, we missen jullie! Hier helemaal geen opdoemde tempels uit de mist. Wel de mist hoor, maar er doemt helemaal niets uit op!

Wiebe

Wat een gave verhalen om over de foto's nog maar te zwijgen!! Hier is het koud en kil en dat duurt nog wel een tijdje, knallend jaloers dus!! Afgelopen donderdag natuurlijk bij Nienke haar bul-uitreiking geweest en zij wenst alleen nog maar met dokter aangesproken te worden.. Beetje dezelfde koorts die jij hebt gehad, ger!
Verder gaat het hier z'n gangetje alleen de chick-magnet is ook een beetje ziek.. Die rare geluidjes beginnen nu toch wel eng te worden dus ik ga maar even langs de garage!!
Leuk om van jullie te horen en tot snel!

Wiebe

Ralph en Annelies

Hee Maaike en Gerben!
Net jullie laatste verhalen gelezen. Klinkt super allemaal! En jullie foto´s!! Begrijp alleen dat jullie voorlopig nog niet terugkeren naar Mexico! Wij zijn zaterdag aangekomen in Mexico en blijven nu 2 dagen in Merida. Morgen door naar Campeche. Gister Chichen Itza gezien, super mooi maar het regende helaas. Begrijp dat jullie iig nog 10 dagen in Guatemala blijven. Meeten wordt dan ook moeilijk denk ik.. Wij zullen woensdag en donderdag in Palenque zijn en gaan daarna richting Chetumal. Mochten jullie nog in de buurt zijn dan horen we het graag!
Liefs Ralph en Annelies
PS: Merida is echt een heel leuk stadje, moet je als je tijd hebt nog een dag of 2 naar toe gaan..

meyke

amsterdam is ook heeeeeeel leuk ;-)
geniet
xxxx

Det

Pfffff wat naar allemaal zeg daar.
Spuit elf de Klein komt net ook achter jullie site via Smullie.
Maar jeetje wat te gek allemaal zeg...wil ook weer weg!
Later meer in een gewoon mailtje. Voor nu lieve schatten GENIET! Kus ik

Stapel

Ha, zat eens ff te kijken op jullie site, ziet er top uit allemaal. Vwb die zonsopgang ben ik blij dat jullie me de bevestiging hebben gegeven dat dat vaker dan eens voor komt;-) Zat daar een tijdje geleden ook tegen een mistig blok aan te koekeloeren...

Verder daar idd wel erg mooi, en de foto's spreken voor zich. Enjoy! en ik zal met enige regelmaat eens een kijkje nemen om mooie ideeen op te doen.

Grusse

Linda

Ola! wat heerlijk! Foto's zijn prachtig... ben eerlijk gezegd een beetje jaloers. Geniet ervan!
Hier alles goed (het regent alleen best vaak...)
Grote smurf pas goed op Koops.
XL