Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Guatemala: Antigua deel II

Hola,

we zijn nog steeds Spaans aan het leren in Antigua, morgen laatste dagje! Al zeggen we het zelf, we zijn erg vooruit gegaan, ook Gerben (die eigenlijk geen Spaans sprak) kan al leuk een beetje meebabbelen en grappen maken met zijn maestra. Sowieso zijn we ´straight A´ students voor de school; de andere studenten, een Amerikaan, een Duitser en een Australische, hebben werkelijk nul komma nul taalgevoel. Maar goed, de schriftjes met alle aantekeningen en grammatica gaan serieus verder mee op reis zodat we nog een beetje door kunnen studeren. Morgen hebben we dus onze laatste dag, geen Spaanse les maar een uitstapje naar een indeginous dorpje hier in de buurt.

Zaterdag gaan we na 2,5 week Antigua verder reizen. Na 2 weken ´hard werken´ vonden we dat we wel een relaxed hotelletje hebben verdiend aan Lago de Atitlan, hier 3 uur rijden vandaan. We zitten vanaf zaterdag in San Marcos de la Laguna, een klein dorpje direct aan het meer met loads of overjarige hippies die daar yoga- en meditatiecursussen geven. Wij zijn al een wijnvoorraad aan het inslaan zodat we wat te borrelen hebben op onze kamer met privéterras met uitzicht op het meer.

Afgelopen weekend waren we ´vrij´ van school. Vrijdagavond een drankje gedaan in de Irish Pub, aiaiai, met onze Engelse vrienden, Kate en Jason. Zaterdag brak en zondag had ik bedacht dat we Chichicastenango vooral niet konden overslaan. Volgens de Planet is de indeginous Maya zondagmarkt in dit dorpje een begrip in de regio en zelfs in Guatemala. Als we geluk zouden hebben, dan zouden er zelfs processies buiten de kerk kunnen plaatsvinden. Chichi ligt alleen wel 3 uur rijden vanaf Antigua maar dit zou het zeker waard zijn. Hmm, bij de eerste aanblik van alle Peter Langhout- achtige bussen bij binnenkomst in het dorpje gevuld met 50-plussers uit Frankrijk en Spanje, kregen we al wel een beetje twijfels. Terecht bleek - mooie tourist trap waar we zijn ingetrapt. Alleen de foodcourts midden in de markt waren wel echt bijzonder. Overal levende kippen, kippen die net geslacht waren of geslachte kippen die al een paar dagen buiten de koelkast bewaard werden. En daar tussen in allemaal eetkraampjes waar hele families een gezellig zondagmaal nuttigden. Geen processies echter.

Ok, wij gaan voor de laatste keer vanmiddag huiswerk maken. Oh, en we hebben net een optie genomen op een 5- daagse tour naar de Galapagos, begin juni!!