Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Honduras - Copan Ruinas

Hola,
even een update na ruim een week radiostilte... laatste nieuws was dat we om 04.00 uur ´s nachts vanuit Antigua richting Copan Ruinas, Honduras vertrokken. Prima reis in een mini-van, geen lastige dingen bij de grens en 7 uur later waren we in Honduras. Copan Ruinas is, net als Antigua maar kleiner, een leuk plaatsje met koloniale huizen en hobbel-weggetjes met voornaamste atractie de maya-tempels. Prima, basic guesthouse (Iguana Azul) gevonden en de eerste dag daar vooral eens even ingelezen in Honduras en de tempels die we de volgende dag zouden gaan bezoeken. Verder hadden we ons niet echt gerealiseerd dat we de weken daarvoor op aanzienlijke hoogte hadden doorgebracht ( meer dan 1500 mtr) waardoor het overdag zo'n 28 graden was maar ´s nachts maar 12 graden oid. In Copan was het drukkend heet...

Het park ging om 08.00 uur open en zo laat waren we er de volgende dag om de hitte en de tourbussen vol Amerikanen, voor zover mogelijk, te ontlopen. De Maya- tempels in Copan, ook wel het Parijs van de Maya-wereld genoemd, zijn kleiner dan de tempels in Tikal maar zeker niet minder mooi. In Copan zijn de sculptures nog te zien van de koningen die over Copan geregeerd hebben in de periode AD 250- 900. Echt onwijs gaaf hoe gedetailleerd deze beelden van koningen als Great Sun Lord Quetzal Macaw, Moon Jaguar, Smoke Jaguar etc zijn. Hmmm, de laatste koning heette Rabit 18 en dan vinden ze het een raadsel dat de stad na AD 900 in verval is geraakt...Na 2 uur in het het park te hebben rondgewandeld hebben we nog het bijbehorende, erg interessante, museum bezocht.

´s Middags weer uitgebreid geluncht bij Viavia, een door Belgen gerund eetcafe, voor weinig geld en uitgezocht hoe we de volgende dag door zouden kunnen reizen naar Roatan, Bay Islands.

meyke

lieve reizigers,ongelofelijk hoe je je tijd op een andere manier kan besteden dan hier in het koude kikkerlandje.
Ben net terug van een bliksembezoek aan parijs, ook leuk!
Geniet lekker verder. Ik kijk uit naar nieuwe berichten!
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Yvette Klumper

He Koopsie, dat gaat lekker zo, net een spannend roman. De warmte kan ik voelen, de zee ruiken en de gezelligheid horen. Praat vooral veel spaans een heerlijke taal. Je kunt daar goed oefenen tenminste.
Ik reis weer met jullie mee. Veel plezier en een dikke kus van een relaxte EX Inger.