Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Nicaragua - Leon & Granada

Zoals gezegd zitten wij in Nicaragua sinds een paar dagen... Eerste indrukken: het is hier warm, zo´n 40 graden overdag in de zon, het land zelf ziet er dus ook droger en ruiger uit dan de tropische buurlanden. Verder veel maisvelden, grazende koeien (maar toch anders dan onze zwart-witte beestjes) en vulkanen op de achtergrond. Mooie plaatjes. Arm land ook. Wij hebben ons vandaag laten vertellen dat het gemiddelde maandsalaris hier ligt op 1.000 Cordoba, zo´n 55 USD. Op dat moment zaten wij een ontbijtje te eten voor ongeveer 1/10 van een maandsalaris, ai.

Gistermiddag zijn we in Granada aangekomen nadat we 3 dagen in Leon hadden doorgebracht. Leon, beroemd vanwege de dichter Ruben Darios (wie kent hem niet..), was eigenlijk echt een leuke verrassing. Mooie universiteitsstad, aardige mensen, niet al teveel toeristen waardoor je gewoon in de overdekte markt kon lopen zonder het gevoel te hebben dat deze markt alleen voor toeristen gehouden werd.Zonder lastig gevallen te wordenhebben wede ogen uit ons hoofd gekeken:enorme papayas, levendeleguanen aan elkaar vastgebonden met een touwtje, hele grote levende krabben in een pan... En dit allemaaltussentoonbanken volstukken warm vlees die zeker niet door onze keuringsdienst van waren zouden komen. Wij hebbende barbecue buiten de markt maar even overgeslagen enveilig geluncht bij Cafe ViaVia (ook een vestiging in Leon, helemaal top).

De grootste kathedraal van Centraal Amerika is te vinden in Leon. De beroemde dichter ligt onder de kerk begraven en je kunt de kathedraal beklimmen (en zelfs de klokken luiden) voor een spectaculair uitzicht. Beetje jammer dat we daar te laks en te oververhit voor waren op zaterdag en dat op zondag, nog steeds oververhit, alles natuurlijk dicht was (de kerk dicht op zondag?!). Hier in Granada heb je ook een mooie toren om te beklimmen, gaan westraks doen. Op zondag was wel het Contemporary Art Museum open; wij waren de enige bezoekers maar op zich was het erg interessant (en gratis en voorzien van airconditioning) dus een goede zondagmiddag- besteding.

Maandag zijn we doorgereisd naar Granada. Nicaragua is minder gericht op toeristen en dat merk je ook door het feit dat we nu gewoon zelf vervoer moeten regelen van een naar een volgende plaats (in Guatemala bijv. ga je gewoon naar een reisbureautje, betaal je iets meer dan voor een chickenbus envervolgens wordje voorjeguesthouse opgehaald door een mini-busje - makkelijker kan niet). Hier sta je fijn in de rij op een druk chaotisch busstation om vervolgens, op het moment dat de bus voor je neus stopt, opzij geduwd te worden door de locals die toch echt achter je in de rij stonden. Mijn boze blikken hielpen natuurlijk geen donder. Daarna zit je fijnmet je backpack in je nek gevouwen, neus tegenhet raam, stof te happen. Wel meer het echte reizen dus eigenlijk ook veel leuker (voor korte ritjes, haha). Vervolgens moesten we overstappen in Managua waar serieus 10 kereltjes aan Gerben stonden te trekken om ons in één van de bussen te krijgen die klaar stonden. Voor 1 dollar pp een rit kunnen regelen naar Granada, prima!

En daar zitten we dus nu. In hostel Oasis waar we onbeperkt toegang hebben tot internet en 10 min per dag ppnaar NL kunnen bellen. Even bijgepraat dus met ouders en oma.
Granada is zo mogelijk nog warmer dan Leon maar erg mooi. ´Oude´ koloniale gebouwen en kathedralen; gerestaureerd in ieder geval nadat William Walker de hele stad in de fik had gestoken eind 19e eeuw. Wel weer veel Amerikanen en dus ook de nodige restaurantjes ed die door westerlingen worden gerund. Zelfs een Cafe Amsterdam... ja, daar hebben een keer ontbeten...

Door dehitte hebben we een vrij eenvoudig dagprogramma; ontbijten,activiteit 1 (museum ofkerk bekijken), relaxen in hostel, lunchen, activiteit 2 (markt bezoeken) en wederom relaxen en internetten en´s avonds hapje eten.
Aangezien we over 3 weken al naar Buenos Aires vliegen en we daar rond Pasen verblijven, hebben we hier mooi van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat dingen te boeken via internet. Hotelletje geregeld in BA, vlucht van Iguazu naar El Calafate ende 5 daagse W trekking door Torres del Paine is geboekt. Op zich zijn we niet van het vantevoren reserveren maarrond Pasen is het even niet anders.

Morgen vertrekken we voor 5 dagenrichting een finca op Isla de Ometepe in Lago de Nicaragua - vulkanen beklimmen, verlaten stranden, hangmat, dat soort dingen. We melden ons dus later weer!

shorty

hallo maaike en stinky.

leuk om te lezen allemaal, alleen beetje jammer dat wij hier hard werken en jullie aan het genieten zijn.

stinky kerken bekijken? daar was je ook goed in noorwegen haha.

veel plezier nog en vind het leuk om de verhalen te lezen.

groetjes kusje stinky

hilda koops

Van je vader het adres van jullie reisverslag gekregen. Geef onze kids wat extra spinazie en boterhammenn, hup hup groeien kunnen wij ook weer eens op reis. Weekendje Maastricht en London liggen in het verschiet ook best ver voor een -huisje, boompje beestje- gezinnetje. Die foto's op het strand, biertje in de hand met zonsondergang is echt heel erg gaaf.
Hilda Koops, Wirdum

Annelies

Wat vervelend dat jullie door de hitte "slechts" kerken/musea kunnen bekijken, beetje lunchen, internetten,marktjes kijken en borrelen..Ik geniet echt van jullie verhalen! Mexico was super trouwens! Veel gezien en ook -net als jullie- leuke vrienden ontmoet die we hier binnenkort even opzoeken.Wel teveel vette nacho's gegeten en mis dus nu mijn sportmaatje!!