Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Peru - Arequipa

In Arequipa hebben we samen met Kate & Jason een 3 daagse tour geboekt naar de Colca Canyon via Colca Trek. Dit is weer zo´n tour die je op vele manieren kan doen, 1, 2 of 3 dagen, van heeeelgoedkoop en met public bussen reizen (en om 01.00 uur s´nachts vertrekken) tot iets (!) meer betalen en lekker een VIP- tour boeken. Tja, die keuze was snel gemaakt.

Maar eerst nog een dagje sightseeing in Arequipa, een ergmooie koloniale stad. Weer een must(in navolging van het MAAM- museum in Salta) is het Museo Santuarios Andinos waar het Inca- meisje Juanita te zien, meer dan 500 jaar geleden geofferd op de berg Ampato in de Andes. Zij is door de kou zeer goed geconserveerd gebleven. Erg interesant.

Dag 1 van de tour werden we om 08.00 uur bij ons hostal (Sta Marta, prima) opgepikt door een prive- minibusje en werden we voorgesteld aan onze mede-reizigers voor deze 3 dagen. Behalve K&J nog 2 Engelsen, een Canadees stel en eenAustralisch stel. En dan onze gids Olivia en driver Jorge. Helemaal prima, kleine groep en een relaxed VIP programma voor de boeg. In de ochtend eerst de nodige flora en fauna bekeken in de omgeving van Arequipa. Weer een heleboel lama´s natuurlijk; de apaca en de vicuna-lama´sdeze keer. Vooral leuk als je nog geen lama´s hebt gezien(inmiddels hebben wij een redelijke overkill aan lama´s maar op zich blijven het leuke beesten). Daarna reden we door richting een rots- achtig landschap -deed een beetje denken aan de Dali- vallei in Zuidwest Bolivia - was erg mooi. Inmiddels zaten we alweer op de 4800 mtr en kregen we een lekker kopje Coca-thee van Olivia tegen hoogteziekte (waar wij trouwens na 4 weken op grote hoogte helemaal geen last meer van hebben).´s Middags hebben we ons tegoed gedaan aan een heerlijk lunchbuffet in een erg toeristischiets in Chivay. Zo´n restaurant waar alle tourgroepen eten dus echt een authentiek gevoel geeft het niet maar de lama- filetjes waren erg goed bereid dus ons hoorde je niet klagen. Na de lunch reden we de Colca Canyon in, dezeCanyon is de 2e grootste Canyon ter wereld en vooral het eerste deel vanaf Chivay bestaat uit terrassen- akkerbouw, deze terrassen zijn nog door de Inca´s aangelegd. Erg mooi gezicht al die verschillende kleuren. Na de terrassen wordt de Canyon al snel dieper met drop- offs van meer dan een km, best scary om dat vanuit een busje te bekijken. Halverwege kwamen we uit bij het Condor- uitkijkpunt; deze enorme roofvolgels die incl spanwijdte van de vleugels 3 meter breed kunnen zijn, vertonen zich meestal tussen 08.00 en 09.00 uur ´s ochtends dus er viel weinig te zien zo aan het eind van de middag. De 1e nacht van de tour sliepen we in Cababaconde in het Kuntur Wasi hotel, een fantastisch hotel (met bad in de badkamer, wat een feest!) in een stoffig dorpje incl restaurantje met openhaard waar we´s avonds heerlijk een glaasje wijn hebben gedronken.

Dag 2 vroeg op om de condors te gaan bekijken bij het uitkijkpunt. Dit waren meer mensen van plan want er stond al een vrij grote menigte klaar met camera´s in de aanslag. Inderdaad kwam rond een uur of 08.00 de eerste kleine condor tevoorschijn gevolgd door een stuk of 15 grotere condors. Wat een gave beesten! Eerst bleven ze vrij diep in de Canyon vliegen, later leek het zelfs of ze een show opvoerden en scheerden ze over de hoofden van de menigte. We hebben mooie foto´s kunnen maken dus!
Na het condors kijken werd onze bagage op muilezels gebonden (!) en daalden wij vanuit Cabanaconde de Canyon af naar de vallei waar we de tweede nacht zouden gaan kamperen. Halverwege de best wel pittige afdaling van 1200 mtr zagen we de oasis al liggen met palmpjes, zwembad, groene velden... leuk zo´n VIP tour! Om 13.00 uur lagen we dus al in het zonnetje bij het zwembad te relaxen met een boekje terwijl Olivia een heerlijke lunch voor ons aan het bereiden was. ´s Middags nog een klein wandelingetje gemaakt in de vallei en ´s avonds op tijd de tent in omdat we om 05.00 uur de klim naar boven moesten beginnen. Na een ijskoude nacht in 1 uur en 50 min. naar boven geklauterd (zo´n hoogtestage werkt echt voor je conditie) en daarna nog even goed ontbeten in het dorpje. ´s Middags via allerlei dorpjes en marktjes teruggereden en onderweg ook nog gestopt bij thermale baden waar we een uur hebben liggen badderen, echt top!

Om 18.00 uur dag 3 waren we na een toptour terug in Arequipa om vervolgens meteen door te gaan naar het busstation om de nachtbus te pakken naar Cusco. De bussen zijn hier nog niet te vergelijken met de luxe nachtbussen in Argentinie maar maatschappij Cruz del Sur komt aardig in de buurt. Gisterochtend zijn we hier aangekomen en nu doen we even een paar dagen helemaal niets. Cusco is een erg mooi koloniaal stadje waar we dat dan ook prima kunnen doen (niets doen dus)Vanuit Cusco gaan we natuurlijk naar Machu Picchu, hoe en wat zijn we nu aan het uitzoeken. De volgende keer dus meer over MP!

Laurens

Klinkt goed. Wij zijn weer in Arequipa (vanuit Cuzco) aangekomen :)

Wij hebben de Salkantay trek gedaan. Erg mooie trekking en zeker een aanrader! Deze vip tour naar colca canyon klinkt goed..wie weet doen wij dat ook wel :)

gr,

Laurens

Jantiena

Echt weer een top verhaal!!! even niets doen is ook wel lekker, geniet ervan!! ik ga zo even een wedstrijd hardlopen, het is hier in NL nu 17 graden.

liefs Jantiena