Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Peru - Cuzco & Machu Picchu

Cusco is leuk! Heerlijke stad om niets te doen, lekker te eten met Kate en Jason en een beetje op het mooie Plaza de Armas te hangen. Maar goed, niet alleen maar niets doen natuurlijk want een van de 7 wereldwonderen ligt op 4 uur treinafstand. Machu Picchu dus. Deze Inca- stad is pas in 1911 ontdekt door een Amerikaan en is sinds 1990 opengesteld voor het publiek. De Spaanse overheersers hebben de verloren stad gelukkig nooitontdekt anders was er ongetwijfeld vrij weinig van overgebleven. De stad ligt ingeklemd tussen 2 steile pieken: de Machu Picchu en Huayna Picchu op een hoogte van bijna 2.500 mtr. De Inca´s konden de stad alleen bereiken via een steil pad, een wandeling van meerdere dagen (de incatrail).

Wij hadden er bewust voor gekozen om niet een half jaar geleden al de originele Inca trail- trekking te boekenomdat we ons niet al zolang vantevoren wilden vastleggen. Gevolg was nu dus wel dat de originele Incatrail tot sept.was volgeboekt en er geen lastminutes zijn. Pech dus voor ons. Je kunt wel merken dat Peru, en MP in het bijzonder, een erg toeristische bestemming is jammergenoeg.

We konden er ook voor kiezen om een alternatieve trekking te doen van 5 dagen, a 400 USD de neus, maar deze eindigt niet bij Machu Picchu zelf (zoals de incatrail) maar in Aguas Calientes, waar je ook gewoon met de trein aankomt. Daar komt bij dat we 400 USD pp voor een trekking best heel veel geld vinden en je bovendien in een grote groep loopt (incl gidsen, porters) ipv met z´n tweeen wat we eigenlijk veel leuker vinden dus ook deze optie viel wat ons betreft af. Voor maandag hebben we dus zelf (metKate en Jason)de treinkaartjes gekocht en een hotelletje geboekt in Aguas Calientes zodat we dinsdagochtend de zonsopkomst konden gaan bekijken in Machu Picchu. Om 05.30 zaten we in de eerste bus richting de verloren stad en probeerden weniet al te hogeverwachtingen te hebben (vanwege de vele vele toergroepen ed - ongeveer 2.000 toeristen bezoeken MP dagelijks). Om 06.00liepen we de stad in, die nog geheel in mist gehuld lag. Om 07.00 uur gingde toegang totHuayna Picchuopen (de berg die meteen naast MP ligt), deze wilden we beklimmen zodatwe een fantastisch uitzicht kregen over heel Machu Picchu. Per dag mogen er ´maar´ 400 mensen de berg op dus we stonden om 06.30 al in de rij. Even een uurtje flink klimmen maar het uitzicht was inderdaad fantastisch! De zon was inmiddels helemaal op en alle mist was dus verdwenen. Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt naar de zonnepoort (de officiele entree van MP) en naar de Incabrug. De rest van de dag hebben we door de stad gewandeld en op het uitzichtpunt bij de caretakershut doorgebracht. Wat een mooie plek, is geen woord over gelogen! En het terrein is zo groot dat het op zich wel meeviel met de vele toeristen.

Om 17.00 uur hebben we de trein teruggepakt naar Cusco. Gerben was inmiddels helemaal niet lekker - de gebruikelijke reizigersziekte laat ik het maar noemen - dus we zijn meteen gaan slapen. De nachtbus naar Nazca voor vandaag - woensdag - hadden we al geboekt dus dat gaan we toch maar proberen.

Adios!!

Karen

heyhey!! Hoop dat Gerben inmiddels weer wat beter is geworden, zo cool om alles van jullie te lezen! Wij lopen nog enkele weken achter (tussen haakjes, die ik op dit toetsenbord niet kan vinden) en zijn nu in Mendoza! Tips die niet in de reisverslagen staan blijven welkom, have fun bij de Nazca lijnen en kies n veilig vliegtuigje daar! x

Suus

Dag laiverds,
Heeerlijk zo op een luie zondagochtend in bed met een bak koffie wegdromen bij jullie verhalen! Lijkt me heerlijk wat jullie doen, maar dat hoeft niet meer gezegd te worden!
Liefs Suus

Esmeralda

Heeej Gerben en Maaike!

Hoe is het met jullie? Wij zijn al weer veel te lang terug, krijg echt heimwee als ik over cusco lees..:( Jammer dat de trail al helemaal volgeboekt was, maar nu waren jullie tenminste niet te moe om van de stad zelf te genieten..
Amsterdam is nog steeds hetzelfde, beetje druilerig, dus jullie missen niks.
Heel veel plezier en geniet ervan!!

Xx

Es

meyke

Blijf nog even genieten!
Vanavond een verdere update vanuit utrecht ! (dat klinkt raar he, vind ik ook?!)
Thanx voor sms met mijn verjaardag trouwens, super dat jullie er aan hebben gedacht.
kuskus