Gerben & Maaike in Midden en Zuid Amerika

Peru - Huaraz

Hola! Wij zijn weer terug in Lima na 5 zeer bijzondere en relaxte dagen in Huaraz. Huaraz ligt op 8 uur reizen per bus buiten Lima en bevindt zich aan de voet van de Cordillera Blanca, Andes hooggebergte. Tijd dus voor ons om weer eens actief te worden. Zoals al geschreven hadden we een kamer geboekt (of we het erg vonden dat dit kosteloos ge-updrade werd naar een eigen cabin met openhaard? Nee, dat vonden we niet erg) in The Lazy Dog Inn met dus echt het voornemen om een dag of 4 stevig te gaan wandelen.Omdat de Inn een half uur buiten Huaraz ligt (op 3.600 mtr) en er in de verste verte niets te bekennen is, is de kamer (of cabin-) prijs incl ontbijt en avondeten. Toen we aankwamen woensdagavond konden we meteen aanschuiven voor een topmaaltijd met verse groente uit de tuin, glaasje wijn en een knisperend haardvuur. We waren de enige gasten dus we hebben gezellig gegeten met Diana- de Canadese eigenaresse en een beetje excentriek- die de Inn samen met haar man en een aantal locals uit de gemeenschap runt. Naast haar rol als gastvrouw is Diana erg actief in deze gemeenschap dmv een NGO.

De volgende dag, toen het licht was, konden we pas goed zien op wat voor unieke plek we waren beland;een fantastischuitzicht op de witte toppen van de Cordillera, een paar idyllische cabins, een sauna (!), paarden, hangmatten... Hmmm, die wandeling kon nog wel even wachten vonden we,eerst moesten we maar eens even die sauna en hangmatten testen. Dag 2 hebben we gewandeld in de Quebrada de Lllaca. Deze wandeling start achter de Inn en klimt flink omhoog naar een hoogte van 4.500 mtr zodat je uitkomt in een vallei die is omringd door de witte pieken van de Cordillera en een grote gletsjer. Wij zijn verwend met knalblauwe gletsjers in Patagonie dus deze bruinige massa viel iets tegen. Deze wandeling van in totaal 7 uur was wel erg gaaf. Onderweg nog gevlucht voor een paar stieren die iets te snel de achtervolging inzetten.

Dag 3 had Diana een boodschappen- en marktdag in Huaraz gepland voor zichzelf. Markten zijn hier altijd een belevenis, dus zijn we gezellig meegegaan. Ook welinteressant om daar nu eens niet alleen als toerist rond te lopen maar daadwerkelijk boodschappen te doen. De vleesafdeling blijft toch het leukst (en ranzigst); koeien- en schapenkoppen, onthoofde geitjes, levende en gevilde cavia´s (cuy: de lokale delicatesse hier in Peru), varkensneuzen etc etc. De foto´s zullen we jullie besparen. Daarna nog langs de bouwmarkt voor wat bakstenen voor de nieuwe put en dag 3 was ook alweer voorbij.

Inmiddels zaten we dus alweer ruim 3 weken in Peru en hadden we zelf die lokale delicatesse - cavia - nog niet geproefd. Op dag 4 had Dianageregeld dat wekonden lunchen bij de familie van één van de meisjes die in de Inn werkt. Rob, de inmiddels enige andere gast (uit de VS), ging ook gezellig mee. Als voorgerecht kregen we een ´sopa de aves´- soep met gevogelte. Het was Rob´s tweede dag in Zuid Amerika dus hij maakte zich nogal zorgen over het water in de soep - wel of niet gekookt - en andere hygienische aspecten vwb het vlees. Na wat wij die dag ervoor op de lokale markt hadden gezien en nain een blik in de keuken van de familie, deelden we deze zorgentoch ook wel een beetje. Over het hoofdgerecht -de cuy- hoefden we ons in ieder geval geen zorgen te maken, die was wel vers; vers uit het hok naast de ´eetkamer´ wel te verstaan. We hebben keurig alles opgegeten - zie foto´s - maar het leukste was eigenlijk om bij een lokale familie thuis uitgenodigd te worden. Een heel bijzondere ervaring.

Gisteravond vertrokken we met tegenzin weer naar Lima. Wat een leuke unieke plek is de Lazy Dog Inn. Vooral ook omdat we via Diana en haar staff veel meer te weten zijn gekomen over de cultuur en gewoonten van de mensen in de hooglanden van Peru.

Na waarschijnlijk de laatste nachtbus tijdens deze reis, waren we vanochtend om 06.00 uur in Lima. Vandaag nog even de bekende klusjes doen en dan vliegen we morgenochtend met Lan Peru naar Quayaquil, Ecuador om vervolgens woensdagochtend door te vliegen naar de Galapagos!! Zin in!!!!!!!!!! We melden ons weer na de Galapagos, vanuit Quito.

Ciao!

C en N

Zucht, jullie zitten er nu, wij willen ook!!
En cavia viel dus best mee?

Karen

Hola!!
Drie keer raden welke locatie ik vorige week had geboekt net buiten Huaraz haha, top om te horen dat de lazy dog inn helemaal super was!
Wij komen nu met bruine hoofdjes net aan in Uyuni, op naar Potosi om daar morgenmiddag met Italianen en NL ers voetbal te kijken. Heeeel veel plezier op de galapagos! besos